اره عمودبر و کاربرد آن

اره عمود بر چیست؟

یکی از ابزار هایی که برای برش چوب استفاده می شود اره عمودبر است. اره های عمود بُر که به آنها اره چکشی نیز میگویند بر اساس دسته بندی هایی که شده اند کارکرد های متفاوتی دارند. اره های عمود بر ( اره های چکشی ) را می توان یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین ابزار های برقی نجاری دانست، از این ابزار برای برش های سطحی و یا نقاطی از چوب که اشکال خاصی دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

اره عمود بر یکی از ابزارهای ساده، حساس و درعین‌حال پرکاربرد در صنعت چوب و فلز است که برای انجام برش های متنوع مستقیم و منحنی مورداستفاده قرارمیگیرد. ساز وکار نسبتاً ساده‌ای دارد و کاربرد آن نیاز به مهارت ویژه‌ای ندارد. اره عمود بر یک نوع خاص از اره‌های برقی است که موتور آن با جریان الکتریکی حرکت می‌کند و درواقع باعث ایجاد یک حرکت رفت و برگشتی در تیغه اره می‌شود. زمانی که دکمه اره به حالت روشن باشد، تیغه اره به‌صورت رفت و برگشتی(از بالا به پایین و بالعکس) حرکت کرده و سطح موردنظر را برش می‌دهد. اره عمودبر برای برش سطوح بلند یا با قطر زیاد استفاده نمی‌شود و عمدتاً برای برش قطعه کارهای چوبی با ضخامت کم ایجاد برش‌های خاص به کار برده می‌شود. این نوع اره توانایی برش‌های زاویه‌ای با زاویه ۴۵ درجه را دارد. البته در برخی از منابع از اره مویی نیز به‌عنوان اره عمودبر یاد می‌شود، اما اره عمودبر کارایی بیشتری داشته و طول عمر تیغه اره آن از اره مویی بیشتر است.

کاربرد اره عمود بر چیست ؟

اصلی ترین کاربرد اره های عمود بر در صنعت چوب است و برای برش دادن سطوح مختلف استفاده می شود، که به راحتی قابل برش نیستند. از اره های عمود بر برای برش قطعات چوبی که زوایه دارند استفاده می شود. این اره قابلیت برش تا زاویه ۴۵ درجه را نیز دارد. علاوه بر برش چوب از این ابزار برای برش قطعات فلزی نیز استفاده می شود. یکی از پر کاربرد ترین استفاده های اره عمود بر برای برش ام دی اف است که بسیار مورد استقبال کاربران نیز قرار دارد. این ابزار در تمام تولیدات و صنایع چوبی کاربرد دارد. تولید مبلمان، وسایل دکوری چوبی، کابینت، ساخت و تولید پارتیشن های چوبی و غیره از جمله مواردی هستند که در آنها از اره عمود بر استفاده می شود.

انواع اره عمود بر ( اره چکشی ) :

اره های عمود بر صنعتی :

این نوع از ابزار ها دارای گیربکس فولادی می باشند که در جلوی دستگاه قرار دارند ، و به دلیل وجود این قسمت می توان از آن در مدت زمان بسیار زیادی استفاده کرد و فشار زیادی را بر آن وارد کرد .

اره های عمود بر نیمه صنعتی :

این نوع از اره ها برای افرادی که به صورت نیمه حرفه ای در نجاری مشغول هستند کاربرد دارد و معمولا از قدرت کمتری نسبت به اره های عمود بر صنعتی برخوردارند.

ساختار و بدنه اره عمود بر

اره عمود بر شامل یک بدنه و کفی متصل به آن است. معمولاً بدنه دستگاه از جنس پلاستیک عایق دوبل ساخته می‌شود. پلاستیک عایق دوبل مانع از برق گرفتگی اپراتور در اثر اتصال قطعات الکتریکی دستگاه به بدنه می‌شود. کفی اره چکشی هم معمولاً از جنس آلیاژ آلومینیوم است. موتور در قسمت پایین بدنه و دستگیره هدایت دستگاه در بالا وجود دارد. در اره‌های عمود بر نیروی دورانی موتور توسط یک گیربکس به حرکت رفت و برگشتی (مانند چرخ خیاطی) تبدیل می‌شود. این دستگاه با یک دست هدایت می‌شود و معمولاً برای برش آزاد، سریع، خشن و با دقت پایین از اره عمود بر استفاده می‌شود. به‌واسطه سبک بودن این دستگاه و نوع تیغه، امکان چرخش و هدایت دستگاه در زوایا و انحنای مختلف را خواهید داشت. در اره عمود بر تیغه در حالت عمودی به بالا و پایین حرکت می‌کند. دندانه‌های موجود بر روی تیغه، در اثر حرکت رفت و برگشتی چوب را برش می‌دهند. در حرکت رفت و برگشتی تیغه، عمل برش چوب از کورس برگشت به سمت بالا انجام می‌شود. تیغه‌های اره چکشی در انواع مختلفی تولید می‌شوند و با استفاده از آن‌ها می‌توان انواع ورق‌های چوبی و پلاستیکی و فلزی را به‌راحتی برش داد. تیغه‌های اره عمود بر در اشکال، اندازه و جنس‌های مختلف ساخته می‌شوند. کاربر می‌تواند با توجه به نیاز خود و نوع برش و متریالی که قصد برش آن دارد تیغه مناسب را انتخاب کند. تیغه‌های اره چکشی معمولاً ارزان هستند. در ایران بیش از ۲۰ نوع تیغ اره عمود بر در دسترس است. این تیغه‌ها ارزان هستند و با توجه به ساختارشان معمولاً زود کند می‌شوند.

ویژگی و مزیت های اره عمود بر چیست

  • یکی از مزیت هایی که در انتخاب اره عمود بر مهم است، قابلیت برش زوایه دار است. این قابلیت باعث می شود تا کاربر هنگام کار از تنوع کاری نیز برخوردار شود.
  • از دیگر مزیت های اره عمود بر دسته ضد لرزش است. این قابلیت باعث می شود تا هنگام کار دستگاه لرزش نداشته باشد و برش به راحتی انجام شود.
  • در اره های عمود بر آروا تیغه دستگاه به صورت بسیار آسان تعویض شده و جایگزین می شوند .
  • تمامی عمودبرهای شرکت آروا به دیمرهایی برای تنظیم سرعت مجهز شده‌اند.
  • همچنین دسته ارگونومیک + سیستم ضد لرزش در این اره باعث بهبود عملکرد و بالا رفتن بازدهی کار خواهد شد .

معایب اره عمود بر

هر دستگاهی معایب مخصوص به خود را دارد و اره عمود بر هم دور از این عیب‌ها نیست. یکی از مهم‌ترین معایب اره عمود بر، برش خشن و بدون دقت آن است. نه اینکه نشود با استفاده از اره چکشی برش‌های دقیق انجام داد؛ اما نباید از این دستگاه انتظار داشت که برش تمیز و صاف و گونیا و بی‌نقص انجام دهد. اره عمود برها هیچ گاه برشی کاملاً صاف و گونیا با لبه‌های تمیز نخواهند داشت و این کاستی بزرگ همه عمود برها در کنار مزیت‌های کم نظیر آن‌هاست

انحنا در زمان برش و دقت پایین برش

تیغه مورد استفاده در این دستگاه بسیار نازک و کم‌عرض هست. همچنین این تیغه معمولاً طول بلندی هم داد و همین عوامل موجب ایجاد انحنا تیغه در زمان برش چوب‌های ضخیم می‌شود. اگر از تیغه‌های نامرغوب و کند استفاده کنید، احتمال ایجاد انحنا در برش و دقت پایین آن بسیار زیاد است. با توجه به سیستم تیغه، نمی‌توان از این دستگاه انتظار داشت که برش خطی را کاملاً صاف و بی‌نقص اجرا کنید. اساساً نباید از اره عمود بر چنین توقعی داشت. تیغه‌های عمود بر در جنس، طول و اشکال مختلف دندانه برای متریال های مختلف تولید می‌شوند. از تیغه‌های برش ۶.۵ سانتی‌متری تا تیغه‌های ۱۵ سانتی‌متری و بیشتر، از تیغه‌های فلز بر بی متال گرفته تا تیغه‌ای مخصوص پلکسی و چوب و… انواع مختلفی از تیغه است که می‌توان به آن دسترسی داشت.

برش خشن

ساختار دندانه‌های تیغه هم به‌گونه‌ای است که نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت برشی مانند برش اره دیسکی انجام دهند. هرچند که تیغه‌هایی با دندانه ریز هم در بازار موجود هستند؛ اما نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت به کیفیت اره دیسکی برش انجام دهند.

خرید اره عمود بر

اره عمود بر هم مناسب اساتید حرفه‌ای نجاری و هم خویش سازهای خانگی است؛ اما اینکه چه اره عمود بری برای خرید مناسب هست، بستگی به شرایط کاری و بودجه در دسترستان دارد. اره عمود بر درمجموع ابزار پر استفاده‌ای نیست؛ اما وجود آن بیشتر مشکلات پیش روی اساتید را حل می‌کند و یا همیشگی یک نصاب در پروژه‌های چوبی ساختمان است. اگر یک نجار حرفه‌ای هستید و چوب‌های جنگی با چگالی بالا برش می‌دهید و زمان زیادی با اره چکشی کار می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم از اره عمود برهای حرفه‌ای و با توان بالا استفاده کنید. هرچه توان اره چکشی بیشتر باشد، راحت‌تر و سریع‌تر چوب را برش می‌دهد و برای اساتید حرفه‌ای این مورد بسیار ارزشمند است. وجود دیمر و سیستم دمنده هم گزینه‌هایی هستند که مطمئناً در عملکرد بهتر دستگاه و کیفیت کارتان تأثیرگذار خواهند بود. اگر یک خویش ساز یا نجار خانگی هستید، مدل‌های ارزان‌قیمت آن هم مشکل شما را حل می‌کنند. با توجه به اینکه زیاد از اره عمود بر استفاده نمی‌شود و ساعت‌های کار با آن کم هست، خرید اره عمود بر ارزان‌تر به شما پیشنهاد می‌شود. اگر درزمینهٔ کار با فلز فعالیت دارید، مطمئن باید به دنبال اره عمود بر دیمر دار باشید. برای استفاده از تیغه باید دور موتور و تعداد رفت و برگشت تیغه را کمی پایین‌تر بیاورید.

راهنمای کار با اره عمود بر

برای برش سطوح چوبی مختلف به وسیله ی عمود بر ابتدا باید نقشه یا الگوی مسیر حرکت تیغه را بر روی یک کاغذ رسم کرده و پس از این مرحله کاغذ را بر روی سطح کار بچسبانیم. در مرحله ی بعدی باید تیغه و سرعت را متناسب با کار مدنظر به بهترین نحو ممکن انتخاب کرده و کار را شروع کنیم دقت داشته باشید هرچه کار سخت تر باشد ، باید سرعت اره کمتر انتخاب شود ، برای شروع برش ابتدا سوراخی را برای رد شدن تیغه ایجاد و تیغه را از آن رد کنید و بعد دستگاه را روشن و شروع به برش نمایید .